Aluevaaleihin

Tervetuloa sivulleni!

Nyt kun olen ehdokkaana, ajattelin tässä hieman tuoda omia teemojani tarkemmin esiin kuin vaalikoneissa. Vaaleihin liittyvät kirjoitukseni lötyvät uusimmista artikkeleista.

Laitan artikkelit myös erikseen alue- ja kuntavaaleihin liittyville blogisivulleni, jotta asiayhteys pysyisi paremmin koossa.

Miten voisin auttaa osaltani hyvinvointialueiden hallinnossa?

Asiaa mietittyäni päädyin seuraaviin aiheisiin:

1. Sotehenkilöstön työolot kuntoon

2. Paremmalla johtamisella parempaa palvelua

3. Vähemmän byrokratiaa

4. Pois turhat johtotasot

5. Palvelut lähelle ja kattavasti, ei lisää seiniä

6. Terveet tekijät, terve hyvinvointialue

Vaikka yksittäisen valtuutetun vaikutusmahdollisuudet ovat pienet, näiden asioiden eteen olen valmis toimimaan. Myyntityötä tehneenä tiedät, että tuloksien aikaan saaminen vaatii yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Vaikka en tulisi valituksi, toivon näiden asioiden esiintuomisen kampanjassa voivan osaltaan vaikuttaa.

 

Seuraavassa hieman lisää. Vähän niin kuin katekismuksessa, että ”mitä se on”.

 

1. Sotehenkilöstön työolot kuntoon

Olen työssäni työturvallisuuskouluttajana tavannut monia hoitajia, jotka ovat vaihtaneet alaa. Usein esimerkiksi rakennus- tai siivousalalle. Siihen on useita syitä, mutta henkilöstön huono johtaminen ja työn raskaus sekä vuosi vuodelta heikentynyt tapaturmataajuus ovat varmasti merkittäviä osatekijöitä. Lähes kaikilla muilla aloilla kehitys on ollut täysin päinvastainen. Siis tapaturmat ovat yleisesti vähentyneet työelämässä viimeisen 20 vuoden aikana (sininen käyrä), mutta kunta- ja terveyspalvelujen aloilla yleisesti niiden suhteellinen määrä tehtyyn työtuntimäärään nähden on noussut. Mukana on myös liiallisesta kuormittumisesta johtuneita sairauspoissaoloja.

Lähde: Tapaturmavakuutuksen ”Tikku”-tilastosovellus (https://www.tvk.fi/tilastot/tilastosovellus-tikku/).

2. Paremmalla johtamisella parempaa palvelua

Kun henkilöstöä arvostetaan ja annetaan vastuuta sekä vapautta oikeassa suhteessa oikeissa asioissa, organisaatio toimii. Motivoitunut hyvinvoiva henkilöstö myös tukee paremmin potilaiden paranemista. Huonolla johtamisella menetetään usein ensin parhaat tekijät.

3. Vähemmän byrokratiaa

Byrokratialla on taipumus paisua. Tavallista on, että kun on ongelma ratkaisuksi keksitään lisää sääntöjä. Vähitellen byrokratia muuttuu organisaation voiteluaineesta kaiken jumittavaksi mönjäksi. On aika arvoida tarvitaanko kaikkia menettelyjä ja sääntöjä ihan oikeasti? Voisiko joitakin asioita hoitaa tehokkaammin ja paremmin vähentämällä byrokratiaa?

4. Pois turhat johtotasot

Pitää olla enemmän niitä, jotka tuovat lisäarvoa niihin nähden, jotka ottavat vain osansa potista. Ongelmaa ei kokonaan korjata hoitajia irtisanomalla ja ruohonjuuritason toimilla.

5. Palvelut lähelle ja kattavasti, ei lisää seiniä

Kannattaa miettiä minkä takia hyvinvointialueet on perustettu. En tarkoita poliittista päätöstä tässä vaan alueiden terveyden hoidosta huolehtimista.

Nyt moni työtä tekevä pääsee yksityiselle lääkärille hyvinkin nopeasti ja joka päivä ja myös usein varsin lähelle. Julkisen sektorin palvelut sen sijaan ovat monelle tavoitettavissa lähiseudulla vain virka-aikaan eikä silloinkaan pääsystä nopeasti ole aina toivoa. Pitäsikö meidän tietää ennakkoon milloin tulemme sairaiksi? Osaltaan tämä johtuu siitä, että henkilöstöä ei ole varaa pitää töissä tai sitä ei ole riittävästi kaikilla hyvinvoitialueen seutukunnilla. Monasti siellä kuitenkin on tiloja, joita ylläpidetään vajaalla käytöllä.

Mitä tämä maksaa? Voisiko samalla rahalla tai jopa edullisemmin hoitaa nopeat päivystys- ja lääkäripalvelut jopa useammalla seutukunnalla?

Mielestäni voi. Kun mietitään mitä sairastunut useimmiten tarvitsee, pientä ensiapua, diagnoosia tai reseptiä. Tähän tarvitaan vain osaava lääkäri ja hoitaja varusteineen sekä jokin lämmin hygieeninen tila.

Voisiko  paikallisia vastaanottoja  eri seutukunnilla olla hoitamassa vaikka lääkäriauto? Pysäkit voisivat olla jonkin sopivan tilan läheisyydessä, jolloin löytyisi myös lisää odotustilaa tarvittaessa. Se toisi lääkärin lähelle myös harvempaan asutuille seuduille. Järjestely ehkä vähentäsi ambulanssikyytien tarvetta, koska hoitoon pääsisi helpommin ennen kuin vaivat pahenevat. Potilaan kannalta matka vaikka naapurikylään on usein moninkerroin lyhyempi kuin keskussairaalaan, jos auto sattuisi olemaan juuri silloin toisessa kylässä, kun apua tarvitaan.

6. Terveet tekijät, terve hyvinvointialue

Tämä on ehkä se yhteenveto edellämainitusta. Huolehditaan terveydehuollon henkilökunnan jaksamisesta ja työoloista ja johdetaan hyvinvointialuetta ja henkilöstöä sydämellä. Tärkeintä unohtamatta.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet poistumassa karkela.fi sivustolta

Huomautus! Olet siirtymässä ulkopuoliselle sivustolle, jonka sisällöstä vastaa eri organisaatio.

Sinut ohjataan nyt sivulle

Klikkaa kenttää yllä jatkaaksesi tai PERU