Otsontien liittymän turvallisuus
Tänään koulun kaavaluonnoksen esittelytilaisuudessa tuotiin huoli Otsontien risteyksen turvallisuudesta monen taholta esiin.
Nykyisellään vilkkaan valtatien ylitys on joskus vaikeaa. Varsinkin talvella kun tie on liukas auton liikkeelle saaminen saattaa kestää niin kauan, että ylitysmahdollisuus menee ohi ennen kuin tielle edes pääsee. Vaaratilanteita on tapahtunut myös valtatieltä poistuttaessa, koska monet ajavat tässä liian kovaa. Otsontielle tai Karjalaistielle kääntyvä autoilija saattaa yllättää tällöin takaatulijan. Kouvolan suunnasta alamäki tuo raskaan liikenteen kalustoa mukavasti ja nopeus ylittää helposti sopivan tilannenopeuden tai jopa sallitun.
Mietin miten turvallisuutta voitaisiin parantaa. Valtatielle ei oikein voine asentaa hidasteita, joten sitä vaihtoehtoa tuskin on. Formuloista tuttu shikaani voisi varmaan olla tehokas, mutta se saattaisi myös olla toteuttamiskelvoton. Nopeusvalvontakamera voisi pelotteena auttaa tosin nopeusrajoitusta tuskin voisi nykyisestä alentaa. Ehkä se realistisin vaihtoehto olisi liikenneympyrä.
Nykyisellään Otsontien risteys on melko laaja. Kun vertaan sitä sateliittikuvasta ( lähde: Google maps) Iitintien risteykseen, jossa ympyrä on huomaan, että se on jo nykyisellään lähes saman kokoinen. Tätä havainnollistaa alla olevat kuvat.

Iitintien kiertoliittymä
Tuossa olen ottanut kuvankaappaukset samaan mittakaavaan ja Cad-ohjelman avulla piirtänyt Iitintien risteyksen ääriviivat (mittayksiköt eivät ole mittakaavassa).

Otsontien liittymä
Kun sijoittaa ääriviivat Otsontien risteykseen, näyttää siltä, että risteyksen asfaltin osuus on lähes yhtä laaja kuin Iitintien liikenneympyrän. Tämä tarkoittaa, että risteykseen voisi varsin pienellä investoinnilla tehdä toimivan kiertoliittymän.

kiertoliittymäluonnos
Itse asiassa siihen saisi liikenneympyrän jopa vain lisäämällä keskelle korokkeen ja liikennemerkit. Jo se, että valtatieltä poistuisi etuajo-oikeus ja keskikoroke pakottaisi hidastamaan tekisi siitä turvallisemman. Toki muutos pitäisi tehdä hyvin ennalta tiedottaen ja riittävin opastein ja varoituksin, jotta kukaan ei vanhasta muistista laskettelisi päin keskikoroketta.
Päivitys 29.10.2025: Kävin katsomassa liittymien kokoja paikan päällä. Otsontien liittymässä on n. 17 m levyinen asfaltti valtatien puolella liittymän ”kaulassa”. Liittymässä on kolme ajokaistaa molempiin suuntiin, joista yksi on varattu vasemmalle kääntyville molemmista suunnista. Ajokaistojen leveydet on n. 5 m. Jos tähän rakentaisi kiertoliittymän, kolmas kaista jäisi tarpeettomaksi ja sen tilalle voisi rakentaa korokkeet ohjaamaan liikennettä. Pitämällä kiertoliittymän keskikoroke maltillisena suurempienkin kuljetusten läpikulku olisi mahdollista.
Vertailun vuoksi Iitintien kiertoliittymässä on levys liittymän kaulassa valtatiellä n. 20 m vaikka keskiympyrä on n. 23 m läpimitaltaan.
Ehdotukseeni liikenneympyrän mahdollisuuden selvittämiseen sain vastaukseksi perusteluja sille miksi sitä ei voisi siihen saada. Näitä olivat kalleus, väyläviraston haluttomuus tai oletettu kielteinen kanta (onko kukaan kysynyt?). Kalleus ei voi olla peruste jos risteyksessä tapahtuu vakava onnettomuus, varsinkin kun rakentamiskustannukset voivat esittämäni perusteella olla hyvin pienet.
Herää kysymys halutaanko odottaa, että vakava onnettomuus tapahtuu, ennen kuin mitään tehdään. Pitää kuitenkin muistaa, että se on jo silloin paljon kalliimpaa.
Muistuu mieleen tapaus, kun 2013 Ravilinnan kohdalla sattui kuolon kolari. Itse olin edellisenä päivänä ajanut autoni takapyörän asvaltin reunaan ja jouduin tekemään äkkinäisen korjausliikkeen. Onnettomuuden tapahduttua siihen ilmestyivät hyvin nopeasti varoituskepit ja korjaus sekä nopeusvalvontakamera.
Jos koulua aletaan rakentaa Ravilinnan alueelle liikenne Otsontielle kasvaa varmasti. Vaikka rakennusliikennettä pyrittäisiin ohjaamaan ravilinnan liittymän kautta muu liikenne vastaavasti siirtyy silloin enemmän Otsontielle. Liikenteen turvallisuuden parantamisen aika olisi nyt eikä sitten kun koulu on valmis, koska valtatien siirtyminen muuttaa tilannetta. Toki kiertoliittymä on silloinkin varmasti hyvä ratkaisu. Eri asia on taipuuko liikenneviranomaisten byrokratia tähän.