Lukijalta osastoon Iitinseutuun Otsontie

Otsontien liittymän turvallisuus

Otsontien liittymä

28.10. pidetyssä kaavaluonnoksen esittelytilaisuudessa ihmisiä mietitytti Otsotien liittymän turvallisuus. Yleisöstä tuotiin esiin jo nykyisellään tapahtuvan pelottavia tilanteita risteyksessä.

Olisiko asialle syytä pyrkiä tekemään jotain?

Toki valtatie ei ole kunnan päätäntävallassa, mutta se ei tarkoita, etteikö asiaan olisi syytä puuttua ja pyrkiä vaikuttamaan väylävirastoon asiassa.

Uuden koulun mahdollisten rakennustöiden alkaessa tilanne tuskin muuttuu nykyistä helpommaksi vaan pikemminkin päinvastoin. Tilaisuudessa asiantuntijoiden arviot liikenteen kasvusta eivät kuitenkaan olleet huolestuttavia liikenteen sujuvuuden kannalta, mutta oliko turvallisuutta arvioitu riittävästi?

Jos Otsontien risteyksen kohdalla valtatien liikenne joutuu hidastamaan muutaman sekunnin, se ei oikein tunnu kestävältä perustelulta vastustaa turvallisuuden parantamista. Varsinkin kun uuden valtatien myötä se jää lyhytaikaiseksi.

Ymmärrän sen, että poistuvaan valtatiehen ei haluta panostaa, mutta onko mietitty mitä mahdollinen vakava onnettomuus maksaa? Toisaalta olen sitä mieltä, että monia parannuksia voisi tässä tapauksessa tehdä minimaalisilla kuluilla.

Esimerkiksi:

1. Nopeusrajoituksen alentaminen 60 km/h nopeudesta 50 tai jopa 40 km/h nopeuteen.

2. Tämän vahvistamiseksi nopeusvalvontakameran sijoittaminen Kouvolan suunnasta tuleville.

3. Vaarallisen risteyksen varoitusmerkkien asentaminen risteyksen molemmin puolin.

4. Nopeussuositusmerkkien asentaminen, esim. 30 km/h.

5. Risteyksen muuttaminen kaikista suunnista väistämisvelvolliseksi. Se voisi toteutua jopa pelkästään liikennemerkein. Tämähän on kiertoliittymän periaate.

6. Risteyksen muuttaminen kiertoliittymäksi. Nykyisellään liittymä on valtatien osalta kolmikaistainen vasemmalle kääntyvien kaistojen vuoksi. Keskikaistojen tilalle voisi tehdä liikenteen ohjauskorokkeet ja kiertoliittymän korokkeen jopa ilman asfalttitöitä.

Mitä mieltä olet? Onko nämä ehdottamani toimet kaikki liian kalliita ja toteuttamiskelvottomia?

Herää kysymys voisiko joku, jolla on vaikutusvaltaa lähteä asiaa viemään tiestä vastaaville tahoille? Vai jäämmekö odottelemaan sitä otsikoihin nousevaa uutista vakavasta onnettomuudesta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet poistumassa karkela.fi sivustolta

Huomautus! Olet siirtymässä ulkopuoliselle sivustolle, jonka sisällöstä vastaa eri organisaatio.

Sinut ohjataan nyt sivulle

Klikkaa kenttää yllä jatkaaksesi tai PERU